فن فشار مثبت اتش نشانی :

تا کنون فن فشار مثبت جان انسان هی زیادی را نجات داده و از اهمیت بالایی برخوردار است.معمولا این فن ها به دیوار متصل مشوند ودر ساختمان های بلند که بیش از 6 طبقه دارند، استفاده میشود.

بعد از سانحه پلاسکو سازمان اتش نشانی شهرداری تهران قانونی تنظیم کرد تا ساختمان هایی که پله های فرار انها تهویه مناسب ندارد ملزم به نصب این نوع فن ها هستند .

که از دو نوع یوتیلتی یا اکسیال ساخته شده اند، که فقط در شرایط اتش سوزی فعال میشوند.این نوع فن ها با وارد کردن فشار هوای بسیار بالا در حین اتش سوزی دود و گاز های سمی محیط در حال احتراق را،به سرعت دور کرده و برای افراد این امکان را میدهد تا بتوانند جان خود را نجات دهند.

فن فشار مثبت اتش نشانی

در زمان بروز حریق در ساختمان های بلند ، کانون دود بعضی مواقع از کانون حریق دور تر مشود

.ما به کمک فن فشار مثبت اتش نشانی در زمان اتش سوزی با فشار بسیار بالا مسیر عبوری را برای فرار ساکنین فراهم میکند و کار اطفای حرریق و نجات جان ساکنین برای اتش نشان ها نیز راحت میکند.

امار رسمی بیانگر ان است که بیشتر مرگ ومیر ها در حریق ، حاصل استنشاق دود و گاز های سمی بوده.

فن فشار مثبت اتش نشانی خود از سنسور ها و حسگر های دود تشکیل شده که در زمان وقوع حادثه به شکل خود کار فعال می شود و دود و گاز های سمی را ار افراد دور کرده و مسیری را برای ساکنین که به دنبال نجات جان خود هستند فراهم میکند همچنین اتشنشان ها هم از همین مسیر برای اطفای حریق استفاده میکنند.

فن فشار مثبت اتش نشانی از خانواده‌ی فن های سانتریفیوژ است که برای ایجاد هوای مطبوع مورد استفاده قرار میگیرد.به همین دلیل محل نصب ان در راهروهای منفذ دار یا در سقف که امکان ورود هوای تازه باشد ،نصب میشود.

روش کار فن فشار مثبت:

سیستم تخلیه دود در راه پله ها قرار میگیرد(البته بسته به شرایط ساختمان)و اختلاف فشاری که در بین طبقات و راه پله هاست را از دو محیط جدا میکند.

در واقع  فن فشار مثبت جرایان پرفشاری را از طریق کانال به داخل پاگرد ها (راه پله) وارد میکند.در این حالت هوا از محیط پر فشار به محیط کم فشار که واحد ها میباشد جریان پیدا میکند.

و اجازه خروج دود از واحدی که اتش گرفته را نمیدهد و افراد میتوانند از راه پله ها استفاده کنند.

فن فشار مثبت اتش نشانی

انواع فن فشار مثبت راه پله:

به طور کلی دو مدل فن فشار مثبت اتشنشانی داریم:

1-فن فشار مثبت راه پله با تزریق مستقیم  2 -فن فشار مثبت راه پله با تزریق شبکه ای

1- هواکش فشار مثبت با تزریق مستقیم به این شکل نصب میشود که در راهرو به طور مستقیم قرار دارد و هوارا به داخل راهرو وارد میکند.

یکی از ایراد این نوع فن ها این است که باید در راه پله ای نصب شود که هوای تازه در ان جریان داشته باشد یا راه رو ای باشد که منفذ دارد.

2- هواکش فشار مثبت با تزریق شبکه ای به گونه ای میباشد که طریقه نصب و کار ان وهمچنین بازده ان با مدل قبلی بسیا متفاوت است.

این مدل هوا کش ها هوای مطبوع را از طریق کانال های هوایی به راهرو ها میرساند.در این حالت کانال ها در بخش های مهم راه رو ها نصب میشود تا بتواند به خوبی فشار مثبت دقیقی را در سراسر ساختمان پخش کند و بازده این مدل بسیار زیاد است.

این نوع فن هزینه بیشتری خواهد داشت وعملکرد بسیار بهتری نیز دارد.

بیشتر بخوانیم 🖇️ ایرواشر چیست؟

 

بنابراین نوع ساختمان در محاسبه کانال فشار مثبت راه‌ پله و ابعاد کانال فشار مثبت راه پله تأثیرگذار است.و در نتیجه محاسبات لازم برای این کار می‌بایست با دقت فراوانی انجام پذیرد؛ در غیر این صورت ممکن است خطرات جانی بسیاری، افراد ساکن در ساختمان را تهدید کرده و حتی می‌تواند منجر به مرگ آنها شود.

فن فشار مثبت اتش نشانی

در این مقاله به بررسی مشخصات فن فشار مثبت می‌پردازیم،نکاتی اساسی و جامع را با شما عزیزان به اشتراک گذاشته و هم‌چنین در کاتالوگ فن فشار مثبت می‌توانید لیست قیمت فن فشار مثبت را مشاهده کنید.

اجزای تشکیل دهنده فن فشار مثبت:

این مدل فن ها شمال 3 بخش اصلی می باشد

  1. الکتروموتور
  2. هوزینگ
  3. شفت و چرخ

فن فشار مثبت اتش نشانی

مزایای استفاده از فن فشار مثبت:

1-یکی ازمهم ترین مزیت های این نوع  فن ها این است که این فن ها داعما اماده به کار هستند و یا خیال راحت در صورت بروز هرگونه مشکل شروع به کار میکند.

2-یکی دیگر از مزیت های ان این است که از گسترش اتش و انتقال اتش به بخش های دیگر ساختمان جلو گیری میکند.

3-این فن ها در کنار ایجاد مسیر فرار و جلوگیری از پیشروی اتش در ساختمان ، ساختمان شمارا در برابر اتش سوزی مقاوم میکند.

4-تمامی مدل های این فن به حسگر های مختلف قابل اتصال است و این فن ها میتواند در زمان کوتاه حجم زیادی از هوا پرفشار تولید کند و انرا به تمام نقاط ساختمان هدایت میکند .که در صورت طراحی درست ساختمان میتواند مسیر امنی را برا ساکنین در حین خروج فراهم کند و از پیشروی اتش جلو گیری میکند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *